Esko Aho pääministeri s. 20. toukokuuta 1954 Veteli, poliitikko. Esko Tapani Aho on suomalainen keskustalainen poliitikko. Hän toimi Suomen pääministerinä vuosina 1991–1995. Kansanedustajana Aho toimi vuosina 1983–2003 ja Keskustan puheenjohtajana vuosina 1990–2002. Aho oli Tarja Halosen vastaehdokkaana vuoden 2000 presidentinvaalien toisella kierroksella. Esko Ahon hallitus teki SSP-sopimuksen neljän ostajapankin kanssa. Markkinoilta poistettiin kymmeniä tuhansia yrityksiä. Seurauksena oli yli 10 000 yrittäjän itsemurha. Karikatyyrimaalauksen Esko Ahosta on maalannut taitelija Rositsa Tancheva.
Jätettyään politiikan Aho toimi vuodesta 2003 Sitran yliasiamiehenä ja vuodesta 2009 Nokian yhteiskuntasuhteista vastaavana johtajana (Executive Vice President) sekä johtokunnan jäsenenä. Toukokuussa 2012 Aho ilmoitti jättävänsä johtokunnan. Hän siirtyi Senior Fellow -tehtävään Harvardin yliopiston Kennedy Schooliin. Sen jälkeen hän on työskennellyt East Officen puheenjohtajana ja Venäjällä eri tehtävissä, muun muassa EU:n pakotelistalla olevan Sberbankin hallituksen jäsenenä.
Aho on koulutukseltaan valtiotieteiden maisteri.
Aho valittiin keskustan puheenjohtajaksi vuoden 1990 puoluekokouksessa, jossa Paavo Väyrysen seuraajaksi pyrki myös Eeva Kuuskoski. Puoluesihteeriksi Seppo Kääriäisen seuraajaksi valittiin Erja Tikka. Keskusta saavutti Ahon puheenjohdolla ”veret seisauttavan vaalivoiton” kevään 1991 eduskuntavaaleissa. Voiton taustalla oli syksyllä 1990 alkanut lama. Vaalivoiton jälkeen keskusta pyrki muodostamaan vähintään kolmen suuren puolueen sateenkaarihallituksen, mutta SDP kieltäytyi vaalitappionsa vuoksi. 36-vuotiaana Ahosta tuli tuohon mennessä Suomen nuorin pääministeri. Hallituksen lamavuosina toteuttamaa tiukkaa talouspolitiikkaa ja suuria menojen leikkauksia on pidetty keskustan vaalitappion syynä vuoden 1995 vaaleissa. Ahosta käytettiin tällöin kansan keskuudessa nimeä "Pula-Aho". Hiipuvan idänkaupan näkyvänä hallitusten välisenä yhteistyöelimenä oli talouskomissio, jonka johtajana pääministeri Aho toimi Holkerin jälkeen aina Neuvostoliiton hajoamiseen eli vuoden 1991 loppuun asti.
Ahon hallituksen ulkoministeri Paavo Väyrynen oli jätätyttänyt Suomen EU-jäsenhakemuksen alivaltiosihteeri Veli Sundbäckillä. EU:ta vastustavan MTK:n ja keskustan vahvimpien puoluepiirien vastustus EU-jäsenyydelle pyrittiin hillitsemään puhumalla EU-jäsenhakemukseen liitettävistä reunaehdoista, mitä ei lopulta neuvotteluissa käsitelty pysyvien poikkeuksien saamiseksi yleisiin jäsenyysehtoihin joidenkin muiden maiden tapaan. Kun neuvottelutulos valmistui, Väyrynen ryhtyi vastustamaan EU-jäsenyyttä ja erosi hallituksesta ryhtyäkseen presidenttiehdokkaaksi vuoden 1994 vaaleissa. Ehdokkuutta tavoittelivat myös Lapin läänin maaherra ja entinen oikeusministeri Hannele Pokka sekä Kainuun Sanomien päätoimittaja, entinen alivaltiosihteeri ja ulkoasiainministeri Keijo Korhonen, joka lupasi presidentiksi päästyään estää EU-jäsenyyden. Hävitystä esivaalista huolimatta Korhonen lähti omalla listalla presidenttiehdokkaaksi.
Aho pysyi Väyrysen ja Korhosen presidenttiehdokkuuksista huolimatta EU-linjalla ja hankki EU-neuvottelujen loppuunviejäksi ja Väyrysen seuraajaksi ulkoasiainministeriksi MTK:n puheenjohtajan Heikki Haaviston, joka veikin EU-neuvottelut loppuun. Toisena vaihtoehtona olisi ollut se, että kokoomus olisi kaatanut hallituksen ja olisi muodostettu sosiaalidemokraattien ja kokoomuksen hallitus, missä keskusta ei olisi voinut vaikuttaa EU-jäsenyysneuvottelun maatalousratkaisun tuloksiin. Aho oli valmis vastustamaan EMU-jäsenyyttä, mutta sekin hyväksyttiin samasta syystä.
Kevättalvella 1996 Aho esitteli Keskustan työreformia, joka korosti työehtosopimusten joustoa esittämällä paikallista sopimista. Ohjelma julkaistiin ennen vuoden 1999 eduskuntavaaleja Matti Vanhasen ja Maria Kaisa Aulan johdolla.
Aho toimi puheenjohtajana vuoteen 2002 saakka ja ilmoitti kansanedustajuudesta luovuttuaan, että julkisen viran hakeminen oli poissuljettu.
Aho toimi Suomen Hiihtoliiton puheenjohtajana vuosina 1996–2000.
Vuoden 2000 presidentinvaaleissa Aho oli Tarja Halosen vastaehdokkaana vaalien toisella kierroksella, jolla hän korosti perinteisiä perhearvoja ja keskustalaista perhepolitiikkaa. Aho sai toisella kierroksella 48,4 prosenttia äänistä. Vaalien jälkeen hän johti lokakuusta 2000 alkaen Yhdysvalloissa Harvardin yliopistossa viikoittaista opintoryhmää, jossa käsiteltiin Euroopan unionia ja sen poliittisia ja taloudellisia vaikutuksia kansainvälisiin suhteisiin. Hän palasi Suomeen kesäkuussa 2001.
Ylen vuonna 2008 teettämässä kyselyssä mieluisista ja epämieluisista presidenttiehdokkaista vuoden 2012 presidentinvaaleihin Aho nimettiin kaikkein epämieluisimmaksi ehdokkaaksi.
Aho toimi Sitran yliasiamiehenä heinäkuusta 2004 marraskuuhun 2008. Sitran hallitus oli yksimielisesti esittänyt tehtävään taloustieteilijä Bengt Holmströmiä. Hän on esitellyt rakennemuutosajatuksia muun muassa Elinkeinoelämän valtuuskunnan julkaisuissa.
Sitran jälkeen hän toimi vuoden 2009 alusta Nokian yhteistyösuhteista ja yhteiskuntavastuusta vastaavana johtajana. Samalla hänestä tuli Nokian johtokunnan jäsen Veli Sundbäckin jäädessä eläkkeelle. Hän luopui Nokian johtokunnan tehtävästä kun hänet nimitettiin Harvardin yliopiston Kennedy Schoolin Senior Fellow -tehtävään. Aho aikoi edistää tutkimusta siitä, miten valtion rooli muuttuu hyvinvoinnin ja globaalin kilpailukyvyn ylläpitämisessä.
Aho on toiminut Teknologiateollisuus ry:n hallituksessa varapuheenjohtajana. Vaasan yliopisto nimitti Ahon vuonna 2006 hallintotieteiden kunniatohtoriksi.
Toimittaja Risto Uimonen on julkaissut kirjan Pääministerin puhuva pää (WSOY 2011), jota varten hän haastatteli myös Ahoa. Kirjassa Aho sanoo, että media on "väliaine", joka on "kansan ja päättäjien välillä". Median logiikka on hänen mielestään ongelmallinen päättäjille, koska se kiinnittää huomioita seikkoihin, joilla ei Ahon mielestä ole asian kannalta ratkaisevaa merkitystä. "Alussa suosio ja positiivinen julkisuus kulkevat käsi kädessä. Kun lakipiste on saavutettu, julkisuus tuhoaa mielellään ilmiön”, Aho sanoo kirjassa.
Jorma J. Mattila ja Marko Erola kirjoittavat kirjassa Kasinokeisari: Pekka Salmen tarina (Helsinki-kirjat, 2011), että pääministeri Aho on innokas pokerin ja ruletin pelaaja. Pekka Salmen mukaan Aholla oli pääministeriaikana tarve jatkaa pelaamista vielä auringon nousun aikaan, jos hän sattui olemaan häviöllä. Hänellä oli taipumus jättää pokerivelkansa maksamatta, ja tappion tunnustaminen oli hänelle erityisen vaikeaa. Kirjassaan Keskustan valtakunta (Into, 2019) toimittajat Jyri Hänninen ja Jarno Liski väittävät, että Aho on peliriippuvainen. Seura-lehden toimittajan kysyessä Aholta peliveloista ja niiden kautta syntyneestä poliittisen painostuksen mahdollisuudesta Aho lähti kysyjää juosten karkuun.
Sipilän hallituksen aikaan 2015–2019 Aho toimi pääministeri Juha Sipilän neuvonantajana.
Aho oli suomalaisten yritysten idänkauppaa edistävän East Officen johtokunnan puheenjohtaja 2013–2019.
Aho oli myös Suomalais-Venäläisen kauppakamarin hallituksen puheenjohtaja 2013–2019.
Aho valittiin Sberbankin hallintoneuvostoon vuonna 2016. Tapaus on herättänyt epäilyksiä siksi, että Sberbankilla on suora yhteys Venäjän hallitukseen ja että pankki oli asetettu EU:n ja Yhdysvaltain pakotelistalle. Pertti Salolaisen mukaan asetelma oli "erikoinen", "hieman ongelmallinen" ja se "herättää kysymyksiä". Tutkija Erkka Railo arvioi, että Ahon nimitys olisi Venäjän yritys vaikuttaa pakotteiden purkamiseen, mutta hän näki myös, että suomalaiset poliitikot ovat perinteisesti pyrkineet ylläpitämään hyviä suhteita Venäjään. Keskustalainen pääministeri Juha Sipilä ei nähnyt asiassa mitään ongelmaa vaan piti sitä Ahon henkilökohtaisena ratkaisuna.
Euroopan parlamentin erityisvaliokunnan mietinnössä Aho nostettiin esimerkiksi niistä eurooppalaisista poliitikoista, jotka Venäjä oli "kaapannut" edistämään etujaan.
Kun Helsingin Sanomien toimittaja Tommi Nieminen haastatteli Ahoa Sberbankin hallituksen jäsenyydestä, Aho yritti estää jutun julkaisun.
Sberbank maksaa Aholle 10,8 miljoonaa ruplaa palkkioita vuonna 2022.Venäjä hyökkäsi Ukrainaan 24.2.2022, jolloin Aho ilmoitti, että hän pidättäytyy pankin hallituksen työskentelystä. Ahon mukaan hän ei halunnut prostestoida pankkia vastaan, mutta pakotteet vaikeuttavat hallitustyöskentelyä.
Aho on juontajana ja toimittajana Ylen esittämässä dokumenttisarjassa Hullu vuosi 1991. Hänen rooliaan siinä on arvosteltu ja katsottu, että journalistisesti se ei sovi, koska Aho oli osallinen sarjan käsittelemissä tapahtumissa. Suomen Kuvalehden toimittaja Pauliina Penttilä arvioi: "Ahon kaksoisrooli rikkoo räikeästi yhtä professionaalin journalismin peruspilareista, puolueettomuuden ihannetta. – – Journalistisesta näkökulmasta dokumentti on pikemminkin Esko Ahon intressejä palvelevaa poliittista viestintää kuin journalisma." Ahon rooli on herättänyt yleisempääkin keskustelua. Ilkka Kanerva viittaa tulevaan presidentinvaaliin: "Yle on ystävällisesti tarjonnut hänelle valtavan foorumin" Helsingin Sanomien Tero Kartastenpää kirjoittaa: "Lamavuodesta kertova sarja näyttää välillä Esko Ahon mainosvideolta."
Valtiopetos on tosiasia
Suomen taloudellinen lama 1990-luvun alussa
Vakaan
markan politiikka
Suomi
koki 1990-luvun alussa erittäin syvän taloudellisen laman johtuen
vakaan markan politiikasta. Talouspolitiikan virheet
moninkertaistuivat liberalisoinnin kanssa. Vahvan markan politiikasta
tuli tappava myrkky. Presidentti Mauno
Koivisto nimitti
Suomen Pankin johtajan Harri
Holkerin sinipunahallituksen.
Hän oli sinipunahallituksen kätilö. Vahvan markan politiikka
kirjattiin Holkerin hallituksen
ohjelmaan kuten myös Esko
Ahon hallituksen
ohjelmaan. Kun vahvan markan politiikan aikana rahaa tuotiin
keinottelutarkoituksiin, yhteiskunta salli sen tapahtua. Valvojat
eivät valvoneet. Rahoitustarkastus laiminlöi tehtävänsä.
Lamasyyllisiä löytyy pankkien ohella Suomen Pankista ja
Pankkitarkastusvirastosta. Suomen 1990-luvun alun lama oli Suomen
poliittisten ja talouden päättäjien aikaansaama.
Koivisto
ei
toiminut yksin. Hänen sisäpoliittiseen junttaansa kuuluivat Suomen
johtokunnan jäsenet Rolf
Kullberg, Markku Puntila, Harri Holkeri ja
Kalevi
Sorsa.
Junttaan kuului myös sinipunahallituksen valtionvarainministeri
Erkki
Liikanen,
jonka kardinaalimunaus oli verotuksen keventäminen
noususuhdanteessa.
Vahvan markan politiikalla aiheutettiin
Suomeen yli 500 000 ihmisen työttömyys. Ylivelkaantuneita oli yli
280 000. Markkinoilta poistettiin n. 60 000 elinkelpoista yritystä
ja itsemurhia tehtiin Stakesin tilaston mukaan 14500. Voidaanko puhua
kansanmurhasta?
Koiviston
konklaavi on valtiopetos?
Tasavallan
presidentti Mauno
Koivisto kutsui
06.05.1992 tasavallan presidentin linnaan oikeusjärjestelmän
edustajia kokoukseen, jossa heitä ohjeistettiin antamaan pankeille
suosituimmuusasema riita-asioissa ja syytesuoja niissä johtuvissa
asioissa. Kokouskutsu oli Martti
Mannisen allekirjoittama
ja päivätty 16.04.1992.
Kokouksessa teemoina olivat
1.
Tuomioistuinten yhteiskunnallinen vallankäyttö ja
riippumattomuus
2. Tuomioistuimen toiminnan arvostelu
Kokouksessa
johti puhetta silloinen KKO:n presidentti Heinonen.
Palveriin osallistuivat tasavallan presidentti Mauno
Koivisto,
rouva Tellervo
Koivisto,
KKO:n presidentti Olavi
Heinonen,
oikeusneuvos Erkki-Juhani
Taipale,
oikeusneuvos Per
Lindholm,
KHO:n hallintoneuvos Pekka
Hallberg,
kihlakunnantuomari Markku
Arponen,
ylituomari Olli
Karikoski,
pormestari Juha
Kettunen,
Itä-Suomen HO:n presidentti Esko
Kilpeläinen,
Vaasan HO:n presidentti Erkki
Rintala,
oikeusneuvos Mikko
Tulokas,
professori Aulis
Aarnio,
apulaisprofessori Jukka
Kekkonen,
erikoistutkija Jyrki
Tala,
professori Leena
Kartio,
professori Olli
Mäenpää,
dosentti Juha
Pöyhönen,
professori Kirsti
Rissanen,
professori Kaarlo
Tuori,
oikeustieteen lisensiaatti Veli-Pekka
Viljanen, Antti Kivivuori,
professori Jaakko
Uotila,
kansliapäällikkö Jaakko
Kalela,
erityisavustaja Martti
Manninen ja
Ratan johtaja Jorma
Aranko.
Suomen
perustuslain 2 §:n mukaan tuomiovaltaa käyttävät riippumattomat
tuomioistuimet.
KKO:n päätöksistä on todettavissa, että
oikeudenkäytön linjaus muuttui Koiviston pitämän tilaisuuden
jälkeen pankkeja suosivaksi.
Toukokuun tuomarineuvoston
kokous ei ollut ainoa laatuaan. Professori Kekkonen
oli
– Koivisto-kriittisyydestään huolimatta – erään kokouksen
pääalustajana. Tuolloin käsiteltiin lähinnä talousrikoksia ja
niiden tutkintaa. Presidentti ei kuitenkaan päässyt paikalle, vaan
iltaa isännöi oikeusministeri Matti
Louekoski.
Lopulta hänellekin tuli kiire, ja emännäksi siirtyi Tarja
Halonen.
Iltalehdessä
15.8.2005 Postipankin ex-pääjohtaja Seppo
Lindblom tunnustaa
syyllisyytensä pankkikriisiin.
Soitin europarlamentaarikko Anneli
Jäätteenmäelle ja
kysyin ns. Koiviston konklaavista. Jäätteenmäki sanoi ettei hän
ole juuri tuohon palaveriin osallistunut, mutta hän on osallistunut
vastaaviin palavereihin. Tästä voidaan päätellä, että
pankkikriisin ja suuren laman totuuden salaaminen on poliittisesti
yhteisesti sovittu salaisuus. Mukana asioiden salaamisessa on kaikki
poliittiset puolueet. Oikeuslaitos on alistettu poliittisen valvonnan
alaisuuteen. Tästä kirjoitti Lakimiesuutiset lehdessä 2/2002
käräjätuomari Jussi
Nilsson.
Asiapaperit
salaisiksi
Presidentti
Mauno Koiviston presidentin linnassa 6.5.1992 järjestetyn
”tuomarineuvoston” asiakirjat on määrätty salaisiksi Koiviston
pyynnöstä ja tasavallan presidentti Tarja
Halosen määräyksestä.
-
Selvästihän Koivisto halusi vaikuttaa siihen, että oikeuslaitos ei
tekisi pankkien kannalta hankalia ratkaisuja, muistaa professori
Jukka Kekkonen vuosikymmen takaisen keskustelutilaisuuden
ilmapiiristä.
Myös professori Heikki
Ylikankaan mukaan
Linnan tilaisuuden tarkoituksena oli koolle kutsuttujen arvovallalla
painostaa Korkein Oikeus tekemään Koivistolle mieleinen ratkaisu
pankkeja koskevassa asiassa. Koiviston palaverissa linjattiin
pankkikriisiin liittyvä oikeuskäytäntö pankkeja suosivaksi ja
velallisia tainnuttavaksi. Terveetkin pienyritykset olivat pankeille
lainsuojatonta riistaa. Luotot pantiin kerralla maksuun, vakuudet
rosvottiin laillisesti pankeille, jotka realisoivat ne päivän
hintaan ja kirjasivat voitot hyväkseen.
Jos Koiviston
seminaari kestäisi päivänvalon niin miksi asiakirjat on pitänyt
julistaa salaisiksi.
Salaiseksi
julistettu SSP-Sopimus
Suomen
Säästöpankki-SSP Oy:n pilkkomissopimus solmittiin 22.10.1993
Suomen valtion ja neljän ns. ostajapankin (SYP, KOP, Osuuspankit ja
Postipankki) välillä. Tässä salaiseksi julistetussa sopimuksessa
sovittiin toimialakohtaiset listaukset yrityksistä, jotka tullaan
viemään konkurssiin, sekä määriteltiin kaatamisperusteet
luottomäärien ja asiakkuuksien pohjalta. Jos asiakas toimi
joillakin seuraavista toimialoista, niin pankeille annettiin vapaus
poistaa yritys markkinoilta ja laittaa saatavansa valtion avoimeen
pankkitukipiikkiin: kiinteistösijoittaminen ja
kiinteistösijoittamiseen verrattava kiinteistötoiminta, muu
sijoittaminen, rakentaminen, vähittäiskauppa, hotelli- ja
ravintolatoiminta, vapaa-aikatoiminta. SSP-sopimus solmittiin
pääministeri Esko
Ahon hallituksen
toimesta. Valtionvarainministerinä toimi Iiro
Viinanen ja
sisäministerinä Mauri
Pekkarinen.
Nämä kolme ministeriä muodostivat valtioneuvoston ”sisäpiirin”.
Suomen 1990-luvun pankkikriisissä ja suuren lamassa toteutettiin
Suomen historian suurin omaisuuden ryöstö. Liituraitojen jäljiltä
jäi kitumaan 280 000 elinkautista lumevelkavankia, joista 14 500
valitsi lopullisimman ratkaisun. Katkeraa kansaa kasvaa jo kahdessa
sukupolvessa.
”Tyhminkin pankinjohtaja tajusi Esko Ahon
luvanneen ilmaista rahaa”
Keski-Pohjanmaan Säästöpankin
johtaja Korpela
sanoi
Seuralehden haastattelussa 15.11.2002, että ”katkaisimme
rahoitusneuvottelut kaikkien vaikeuksissa olleiden yritysten kanssa.
Tajusimme, että turha on keskustella ongelma-asiakkaan kanssa, koska
valtio maksaa pankin luottotappiot”.
MOT-ohjelmassa
29.11.1999 saman pankin isännistöä 15 vuotta johtanut
toimitusjohtajaAntti
Ojala sanoo
näin: ”Suoraan voin sanoa, että Suomen Säästöpankki ajoi
yrityksiä nurin saadakseen omaan käyttöönsä, omien vakuuksien,
oman varallisuutensa paikkaamiseksi pankkitukea avatusta valtion
piikistä. Voidaan vetää suora johtopäätös, että
ongelma-asiakkaat oli pankille riski, mutta tässä poistu kerralla
riski ja oma vakavaraisuus parani”.
Pankit puhdistivat
mahdolliset ja epävarmat saatavansa pankkituen avulla ja samalla
poistettiin markkinoilta 60 000 elinkelpoista yritystä, jotka olisi
voitu pelastaa kohdistamalla pankkituki suoraan yrityksille. Samalla
aiheutettiin puolen miljoonan työttömän armada Suomeen. Suomen
valtio oli pankeille varmempi maksaja kuin talousvaikeuksissa ollut
yrittäjä. Siksi terveitäkin yrityksiä kaadettiin surutta.
Konkursseissa kärsivät eniten yritysten omistajat, joilta katosi
tällä tavalla heidän elämäntyönsä, ihmisarvonsa ja
omaisuutensa. Luonnollisesti menettelystä kärsivät heidän
läheisensä, sukulaisensa, tuttavansa, takaajansa, yrityksen
työntekijät, toiset yritykset, tavarantoimittajat,
yhteistyökumppanit sekä kunnat, jotka menettivät verotuloja.
Kerrannaisvaikutukset olivat valtavat.
Kera
Oy:n ruumiinpesuryhmä
Kera
Oy:ssä perustettiin Helsingin Sanomien mukaan ns. ruumiinpesuryhmä,
jonka tehtävänä oli pelastaa ns. Kera Oy:n rahoittamat
ongelmayritykset ja muuten minimoida tappiot. Tappioiden minimointiin
liittyi kilpailevien yritysten markkinoilta poistaminen yhdessä
pankkien kanssa. Kera Oy:n ruumiinpesuryhmä toimi
varatoimitusjohtaja Seppo Arposen alaisuudessa ja sitä johti
kehityspäällikkö Veikko Anttonen. On syytä epäillä, että
asiasta olivat tietoisia KTM:n yrityskehitysosasto, johtaja Olavi
Änkö ja
hallitusneuvos Sakari
Arkio sekä
KTM:n kansliapäällikkö Matti
Wuoria.
Talonrakennusalalla
kysyntä romahti vuoden 1989 14 000 talopaketista vuoden1995 2900
talopakettiin. Ylikapasiteettia muodostui rajusti. Vuoden 1992
tilinpäätöksien mukaan Suomen Taloteollisuuden tulos oli 80
miljoonaa markkaa miinuksella ja vierasta pääomaa oli 214 miljoonaa
markkaa, Honkarakenne Oy oli miinuksella 30 miljoonaa ja vierasta
pääomaa oli 242 miljoonaa markkaa, Pyhännän Rakennustuote Oy oli
miinuksella 20 miljoonaa markkaa ja vierasta pääomaa oli 100
miljoonaa markkaa. Alavieskan Puurakenne Oy oli Suomen kolmanneksi
suurin talotehdas, jonka tappio oli vuonna 1992 vain miljoona markkaa
tappiolla ja vierasta pääomaa oli 36 miljoonaa markkaa.
Kera
Oy:ssä päätettiin poistaa markkinoilta Alavieskan Puurakenne Oy,
koska sillä oli vähiten velkaa eikä sillä ollut vahvoja
taustavoimia, koska se oli vasemmistotaustainen perheyritys.
Alavieskan Puurakenne Oy joutui velkasaneeraukseen ja velkasaneeraus
keskeytettiin vastoin tehtyjä sopimuksia.
Velkasaneerausmiehet
asianajajat Juhani
Tuomaala ja
Lauri
Ylipukki rahastivat
muutaman kuukauden työstä reilusti yli miljoona markkaa. Sellaista
rahastusta ei kestä hyvänkään talouden omaava yritys.
Alavieskan
Puurakenne Oy piti Vaasan käräjäoikeuden velkasaneerauksen
keskeyttämispäätöstä vääränä. Käräjäoikeus oli jättänyt
täysin huomioimatta kassavirtalaskelmat pidemmällä tähtäyksellä
sekä kaiken yrityksen saneerauksen eteen tehdyn työn. Tulopuolta ja
ennusteita käräjäoikeus ei huomioinut.
Alavieskan
Puurakenne Oy:n velkasaneerauksen pohjaksi oli hyväksytty
rahoituslaskelma, jonka olivat hyväksyneet sekä selvitysmiehet että
Kera Oy ja Säästöpankki- SSP Oy:n edustajat. Tätä taustaa vasten
tuntuu käsittämättömältä, että velkasaneeraus keskeytettiin.
Velkasaneerausmiehet olivat estäneet myymästä Alavieskan
Puurakenne Oy:tä sen omistamia Suomen Betonikattotilli Oy:n
osakkeita. Kauppa olisi syntynyt 370 000 markan hinnalla. Sen sijaan
velkasaneerausmiehet lisäsivät kaikin keinoin yrityksen kuluja
jotta yritys saataisiin mahdollisimman nopeasti konkurssiin.
Alavieskan Puurakenne Oy:n entinen toimitusjohtaja Tapani Kääntä
arvelee, että velkasaneerausmiehet estivät 100 talokaupan
syntymisen. Tästä kaupasta olisi ollut mahdollisuus saada kaksi
miljoonaa markkaa etumaksua. Alavieskan Puurakenne Oy piti saada
konkurssiin Kera Oy:n ja Arsenal Oy:n tahdosta. Alavieskan Puurakenne
Oy oli Keski-Pohjanmaan Säästöpankin asiakas. SSP-sopimuksessa ko.
säästöpankin saatavat siirtyivät Arsenal Oy:lle.
Koiviston konklaavi – salatut sopimukset
Vakaan
markan politiikka johti Suomen taloudelliseen katastrofiin.
Tasavallan presidentti Mauno
Koivisto kutsui
6.5.1992 oikeusjärjestelmän edustajia presidentinlinnaan
kokoukseen, jossa heitä ohjeistettiin antamaan pankeille
suosituimmuusasema riita-asioissa ja syytesuoja niistä johtuvissa
rikosasioissa. Kokouksessa puhetta johti silloinen Korkeimman
oikeuden presidentti Olavi
Heinonen.
Pyysin
tasavallan presidentti Tarja
Haloselta
tuon
kokouksen pöytäkirjoja todistusaineistoksi oikeuskäsittelyyn.
Vetosin EY:n tuomioistuimen päätökseen niin sanotussa Fortum
asiassa 15.7.2003. Tasavallan Presidentti
Tarja
Halonen
julisti
asiakirjat salaisiksi minulle 24.10.2005 lähettämässään
kirjeessä. Perusteluna oli presidentti Mauno
Koiviston pyyntö.
Säästöpankkisopimus
Pankkikriisin
varjossa Suomessa suoritettiin vallankaappaus, jossa pankeille
annettiin valtuudet jakaa kansalaisten varallisuus haluamallaan
tavalla. Poliittisen siunauksen ohjeistus sai Esko
Ahon hallituksen
ministerivaliokunnalta, johon kuului pääministerin lisäksi
valtionvarainministeri Iiro
Viinanen,
ministerit Mauri
Pekkarinen Keskusta,
Jan-Erik
Enestam Ruotsalainen
kansanpuolue ja Toimi
Kankaanniemi Kristilliset.
Menettelyn osana solmittiin 14.10.1993 SSP:n pilkkomissopimus, mikä
valtion puolesta allekirjoitettiin 22.10.1993. Sopimukseen sisältyi
nimetyillä aloilla toimivien yritysten vapaa realisointioikeus.
Tuomioistuinten tehtäväksi jäi tuomita pankkien vaatimusten
mukaan. Laillisuusvalvojat ja valtakunnansyyttäjä varmistivat
lainrikkojen syytesuojan. Säästöpankkisopimus julistettiin
salaiseksi. Käräjätuomari Jussi Nilsson kirjoitti Lakimiesuutiset
lehdessä n:o 2 vuonna 2002, että tuomarikunta on organisoitu
poliittisten valtaelinten alaisuuteen.
Tyhminkin
pankinjohtaja tajusi Esko Ahon luvanneen ilmaista rahaa
KEP:n
Säästöpankin johtaja Korpela
sanoi
Seuralehden haastattelussa 15.11.2002 väliotsikossa mainitut sanat.
Korpela
jatkaa,
että ”katkaisimme rahoitusneuvottelut kaikkien vaikeuksissa
olleiden yritysten kanssa. Tajusimme, että turha on keskustella
ongelma-asiakkaiden kanssa, koska valtio maksaa pankin
luottotappiot”.
MOT-ohjelmassa 29.11.1999 saman pankin
isännistöä 15 vuotta johtanut toimitusjohtaja Antti
Ojala sanoi
näin ” Suoraan voin sanoa, että Suomen Säästöpankki ajoi
yrityksiä nurin saadakseen omaan käyttöönsä, omien vakuuksien,
oman varallisuutensa paikkaamiseksi pankkitukea avatusta valtion
piikistä. Voidaan vetää suora johtopäätös, että
ongelma-asiakkaat olivat pankille riski, mutta tässä poistui
kerralla riski ja oma vakavaraisuus parani”.
Jälkien
peittely
Säästöpankkien
pilkkomissopimusta tehtäessä 22.10.1993 perustettiin
ongelmaluottoja varten omaisuudenhoitoyhtiö Arsenal Oy.
Perustamisvaiheessa yhtiöön siirrettiin n. 3600 lainaa ja
kesäkuuhun 1994 mennessä n. 34 000 lisää. Kaikkiaan Arsenaliin
siirrettiin lähes 80 000 ongelmaluottoa, joista luottotappiot
korvattiin siirtäjäpankeille m. 50 miljardin pankkituella eli
kansalaisten maksamilla verovaroilla. Arsenal sai salaiseksi
valtiontalouden tarkastusviraston raportin sillä perusteella, että
sille voi koitua vahinkoa raportin julkistamisesta. Valtiontalouden
tarkastusviraston mukaan Arsenalin on syytä varautua noin 500
miljoonan korvauksiin 13 yksityiselle ihmiselle tai yritykselle. On
todennäköistä, että raportissa oli vain jäävuoren huippu.
Raportin salaamisesta vastasi ministeri ja silloinen Vasemmistoliiton
puheenjohtaja Suvi Anne Siimes.
Aktiv Hansa Oy ja C&A
Finland Oy ostivat 31.3.2000 ministeri Suvi
Anne Siimeksen allekirjoittamalla
kauppakirjalla Arsenal omaisuudenhoitoyhtiöiden 12,2 miljardin
markan saatavat 5 %:lla todellisesta arvosta eli 600 miljoonalla
markalla. Ongelmaluottoja oli n. 60 000 kappaletta.
Nyt näitä
saatavia ulkomainen perintäyhtiö perii täydestä arvosta korkealla
korolla suomalaisilta kansalaisen kuolemaan saakka ja eduskunnan
päätöksellä vielä senkin jälkeen eli kuolinpesältä.
Erikoista
kauppakirjassa on se, että ministeri myi nämä ongelmaluotot vaikka
Arsenal Oy:llä oli oma toimiva johto. Kauppasopimukseen sisältyy
vielä ns. korvausklausuuli, jonka mukaan jos sopimus puretaan niin
koko kauppasumma laukeaa maksettavaksi. Tämä korvausklausuuli on
perustuslain vastainen.
Velallisille ei kuitenkaan annettu
mahdollisuutta selvitä veloistaan tuolla 5 %:n summalla. Helsingin
Sanomien 1.4.2000 uutisen mukaan osa lainoista oli jo maksettu ja
siis perintäkelvottomia. Perintäkelvottoman velan luovuttamisesta
perittäväksi on säädetty rikoslain 35 luvun 1-3 %:ssä (petos).
Jo maksettujen lainojen perimisestä on raportoitu Arsenalin
tarkastusvaliokunnan kertomuksessa v. 2000. Siinä todetaan, että n.
1000 tarkastetusta reklamaatiosta n. 100 todettiin aiheellisiksi.
Lainaa ei ollut olemassa. Lisäksi noihin myytyihin saataviin liittyi
valtava määrä yrittäjien velkoja, mikä merkitsee sitä, että
nuo yrittäjät ovat lopun elämäänsä velkahirressä ja Suomessa
on yrittäjäpula.
Keskipohjan Aluesäästöpankin johtaja
Veikko
Korpela on
antamassaan haastattelussa myöntänyt pankkien perineen velkoja
kahteen kertaan. Samaan perintäongelmaan on kiinnitetty huomiota
myös Arsenalin tarkastusvaliokunnan kertomuksessa vuodelta 2000 ja
oikeusturva-asian neuvottelukunnan kertomuksessa vuosilta 2000-2001.
Postipankin entinen pääjohtaja Seppo Lindblom tunnustaa
syyllisyytensä Iltalehden haastattelussa 15.8.2005. Kristillisten
kansanedustaja Toimi Kankaanniemi myöntää, että pankit toimivat
rikollisesti. Pankit saattoivat vapaasti lähes ilman kontrollia
laittaa ongelma-asiakkaidensa luottoja tuohon roskapankin (Arsenalin)
piikkiin ja saada valtiolta täysimääräisen korvauksen noista
ongelmaluotoista, jotka se laittoi tuohon roskapankin piikkiin.
Lisäksi pankki tuhosi näiden ongelmaluottoja ottaneiden yrittäjien
yritykset ja omaisuuden sekä takaajien omaisuuden. Roskapankin
piikki oli auki ja rahalla ei ollut mitään takarajaa, sanoo
kansanedustaja Kankaanniemi. Nyt on päästy lamasta ulos, pankit
ovat rikkaita, mutta laman todelliset uhrit ovat hoitamatta, jatkaa
Kankaanniemi. Se on Lipposen kahden hallituksen häpeä.
Johtopäätökset
Suomessa
pankkikriisi kosketti noin miljoonaa ihmistä, jotka joutuivat
kärsimään Suomen talouden ja poliittisten päättäjien
virhearvioinneista. Hinta on monen osalta äärettömän korkea.
Pankkikriisi jätettiin selvittämättä. Ei voi välttyä
vaikutelmalta, että asiasta on poliittinen sopimus suurimpien
puolueiden sekä Kristillisten, Vasemmistoliiton sekä Ruotsalaisen
kansanpuolueen kesken. Menettely on törkeä kansalaisten
perusoikeuksien ja oikeusturvan loukkaus. Se on ihmisoikeussopimusten
vastainen menettely.
Pankkikriisin peitellyt paperit
Antti-Pekka
Pietilä on
kirjoittanut kirjan Pankkikriisin peitellyt paperit.
Kirjan
mukaan kansantaloustieteilijät Seppo
Honkapohja ja
Erkki
Koskela ovat
painokkaasti sitä mieltä, että huonon talous- ja rahapolitiikan
seurauksena suomalaisen menestyksen kupla paisui kuin ilmapallo. Kun
se lopulta puhkesi, markka devalvoitiin, valuutta pakeni maasta,
valuuttaluottojen ottajat kaatuivat konkurssiin ja kansalaiset
ajautuivat jättimäiseen työttömyyteen. Huonosta
talouspolitiikasta kehittyi ensin valuuttakriisi ja sen jälkeen
pankkikriisi.
Iiro
Viinanen oli yksi päätoimijoista
"Hätä
ei lukenut lakia, eikä kuolemanpelossa kaihdettu keinoja",
sanoo Iiro
Viinanen,
joka oli valtionvarainministerinä suuren laman ja pankkikriisin
aikana 1990-luvun alussa. Hän oli purkamassa pommia, joka oli
viritetty vuosina 1986-1991 eli ennen hänen ministerikauttaan.
Valuuttaluottojen vyöry kulki läpi kansantalouden ja yrityskentän.
Halvaksi rahaksi luullut valuuttaluotot muuttuivat vääräksi
rahaksi, kun markan arvo romahti ja velkapommi räjähti.
Valuuttaveloista kehkeytyi Suomen taloushistorian suurin yksittäinen
katastrofi, josta kehkeytyi pankkikriisi.
Pankkikriisin
sumeisiin kohtiin kuuluu valuuttavelallisten taloudellinen ja
oikeudellinen kohtalo. Sitä ei ole juurikaan selvitetty, koska
devalvaatioista hyötyjien määrä on ollut lukumääräisesti
paljon suurempi kuin tappioista kärsineiden määrä. Vähemmistöön
jäävän kansanosan asema on aina kurja. Syrjäytyneet elävät
hyvinvoinnin ja hyväksynnän marginaalissa. He ovat eläneet
velkahelvetissä.
Valtionvarainministeriön, valtion
vakuusrahaston ja Suomen Pankin virkamiehet sekä Esko Ahon
hallituksen ministerit myöntävät yksityisissä keskusteluissa,
ettei pankkien pelastaminen ja valuuttavelallisten kohtelu mennyt
lain mukaisesti.
Björn
Wahlroos pääkonna?
SYP
kauppasi 1990-luvun vaihteessa asiakkailleen miljardeittain
valuuttakoriluottoja. Valuuttaa tungettiin markkinoille. Samaan
aikaan pankki kaatoi suurilla operaatioilla markkaa kohti
devalvaatiota, jonka pankki tiesi aiheuttavan valuuttaluottoja
ottaneille asiakkailleen kasapäin konkursseja.
Pankki itse
suojasi oman valuutta-asemansa, koska ennusti markan taipuvan jossain
vaiheessa. Sen sijaan asiakkailleen SYP:n johtajat vakuuttivat, että
lainojen taustalla oleva valuuttakori antaa riittävän
suojan.
Pankille itselleen devalvaatiosta ja asiakkaiden
valuuttaluotoista ei siis tullut tappiota, vaan suuria voittoja.
Asiakkaiden konkursseista tappioita tuli sitten sitäkin enemmän.
Kun ongelmat muuttuivat kriisiksi juuri Björn
Wahlroos perusteli
arvovaltaisille päättäjille, miksi pankit pitäisi pelastaa.
Presidentti Mauno Koivisto järjesti talousseminaarin
presidentinlinnassa 2.3.1992. Mukana olivat Postipankin pääjohtaja
Seppo
Lindblom,
SYP:n emopankin Unitaksen johtaja Vesa
Vainio ja
KOP:n pääjohtaja Pertti
Voutilainen.
Tilaisuudessa Bjorn Wahlroos avasi pankkikriisin syvimmän olemuksen
arvovaltaiselle päättäjäjoukolle. Wahlroosilla oli ratkaiseva
rooli, kun pankinjohtajista koostuvat ryhmä päätti, miten valtio
pelastaisi pankit niiden itsensä aiheuttamista ongelmista.
Näin
siis markan kaatumiseen keskeisesti vaikuttaneista miehistä tuli
maan hallituksen tärkeitä neuvonantajia, kun piti korjata markan
kaatumisen aiheuttamat tuhot. Wahlroosin perustelut hyväksyttiin
laajasti ja nopeasti. Pääministeri Ahon hallituksen
talouspoliittinen ministerivaliokunta päätyi samaan lopputulokseen
kuin Wahlroosin analyysi.
Eikä tässä vielä kaikki.
Valtiovarainministeriössä heräsi ajatus, että valtion antama
pankkituki voitaisiin vaihtaa osakkeiksi. Silloin SYP alkoi kiireellä
suunnitella konsernirakenteen myllertämistä niin, että valtio ei
pääsisi käsiksi yhtiön omaisuuteen. Tämän projektin vetäjä
oli kirjan mukaan Wahlroos.
SYP pelastautui rukkaamalla
rakennettaan, hinnoittelemalla uudelleen omaisuutensa ja muuttamalla
nimensä niin taidokkaasti, että asiakkaat eivät sitä huomanneet.
Suomen Yhdyspankin rakenneuudistus toteutettiin siten, että käyttöön
otettiin pankin vanha nimi Pohjoismaiden Yhdyspankki. Sille
siirrettiin Suomen Yhdyspankin koko pankkitoiminta. Tämän
seurauksena Pohjoismaiden Yhdyspankista tuli Suomen Yhdyspankin
tytäryhtiö ja emoyhtiönä toimineen Suomen yhdyspankin nimi
vapautui ja Pohjoismaiden Yhdyspankki voitiin muuttaa takaisin Suomen
Yhdyspankiksi. Voitot pantiin toiseen taskuun ja tappiot toiseen.
Järjestelyn jälkeen pankkitoimintaa voitiin jatkaa perinteisenä
Suomen Yhdyspankkina. Emoyhtiö Unitaksen palvelukseen jäi vain
parikymmentä henkilöä hoitamaan konsernihallintoa ja arvokkaita
omaisuusmassoja. Tytäryhtiönä toimiva Suomen Yhdyspankki harjoitti
varsinaista pankkitoimintaa. Valtionvarainministeriössä jäi
vahingossa tai tahallaan huomaamatta, että vaihtoon olisivat tulleet
SYP:n eivätkä Unitaksen pörssissä noteeratut osakkeet.
SYP
teki vekseleistä väkisin velkakirjoja. Rata hyväksyi SYP:n toimet.
SYP oli lain yläpuolella. Suurpankki velkoi asiakkailtaan 8
miljardia markkaa kyseenalaisin perustein.
Kymmenen
miljardia tukea vahingossa
A-P
Pietilän kirja antaa raadollisen kuvan siitä, miten poliitikot,
pankkivalvojat ja oikeuslaitoskin olivat pankkien juoksutettavissa
pankkikriisin aikaan. Uskomaton esimerkki tästä on pankkien saama
anteeksianto maksamattomista veroista. Verottajan mukaan pankit
olivat jättäneet maksamatta leimaverot liikkeelle laskemistaan
sijoitustodistuksista.
Tuolloinen valtiovarainministeri Iiro
Viinanen sai 4.2.1993 Verohallituksen laskelmat, että kymmeneltä
vuodelta maksamatta jääneiden leimaverojen yhteissumma oli jopa 10
miljardia markkaa eli yli 1,5 miljardia euroa.
Viinanen
ymmärsi, että pelkästään tieto tuosta voisi kaataa suurissa
vaikeuksissa olevia pankkeja ja aiheuttaa hätätilan. Yksikään
pankki ei olisi pystynyt maksamaan laiminlyöntejään.
Viinanen
ja valtiovarainministeriön valtiosihteeri Eino
Keinänen päättivät,
että leimaverot on pakko antaa anteeksi.
Anteeksiannosta
laadittiin pikaisesti lakiesitys, joka eteni keväällä eduskuntaan.
Pietilän mukaan kansanedustajat olivat tietämättömiä (kuten
tänäänkin asioista) ongelman laajuudesta. On todennäköistä,
että kansanedustajat eivät ymmärtäneet mitä päättivät.
Hallituksen lakiesityksessä todettiin, että lainmuutoksella ei
ollut taloudellisia vaikutuksia.
Eduskunta hyväksyi lain
juhannuksen alla kansanedustajien loman edellä ilman sen suurempaa
huomiota.
Presidentti
Koivisto käskytti tuomareita ja painosti oikeuslaitosta
Miksi
tuomarit taipuivat, kun Koivisto vaati pankeille oikeutta ja
velallisille tuomioita? Presidentti ei halunnut helpottaa
kansalaisten ahdinkoa kuin oikeusministerin painostuksesta.
Tuomioistuinten ja tuomareiden toiminnassa on nähtävissä selviä
muutoksia vuoden 1992 jälkeen, kun tarkastellaan tehtyjen
ratkaisujen sisältöjä ja perusteluja.
Valuuttavelallisten
näkökulmasta mielenkiintoiseksi ajankohdaksi muodostuu kevät 1992,
jolloin presidentti Mauno Koiviston aktiivinen rooli pankkikriisin
hoidossa tuli esille erikoisella tavalla. Presidentti ei ollut
tyytynyt pohtimaan vain pankkikriisin taloudellisia vaikutuksia ja
seurauksia, vaan hän myös vaikutti muiden tahojen päätöksentekoon.
Koiviston näkökulmasta tuomioistuimista oli kehittymässä liian
keskeinen tekijä pankkikriisin selvittelyssä.
Presidentinlinnaan
kokoontui 6. toukokuuta tuomioistuinten, yliopistojen ja
tutkimuslaitosten edustajia sekä presidentin kanslian henkilökuntaa.
Mukana oli myös korkeimman oikeuden täysivaltainen kokoonpano:
presidentti Olavi
Heinonen ja
oikeusneuvokset Erkki-Juhani
Taipale, Per Lindholm ja Mikko Tulokas,
joka oli juuri nimitetty korkeimman oikeuden jäseneksi.
Paikalle
saapui myös korkeimman hallinto-oikeuden (KHO) hallitusneuvos Pekka
Hallberg,
josta myöhemmin tuli KHO:n presidentti. Lisäksi mukana oli viisi
muuta alempien oikeusistuinten jäsentä: Itä-Suomen hovioikeuden
presidentti Esko
Kilpeläinen,
Vaasan hovioikeuden presidentti Erkki
Rintala,
Oulun lääninoikeuden ylituomari Olli
Karikoski,
Kuopion raastuvanoikeuden pormestari Juha
Kettunen ja
Rovaniemen tuomiokunnan kihlakunnantuomari Markku
Arponen. Kaikkiaan
osanottajia oli kolmisenkymmentä.
Tilaisuudessa käsiteltiin
tuomioistuinten yhteiskunnallista vallankäyttöä ja
riippumattomuutta sekä arvioitiin tuomioistuinten toimintaa yleensä.
Työjärjestyksestä huolimatta tilaisuuteen ei ollut kutsuttu
oikeusministeriön edustajia, hallituksen ministereitä tai muitakaan
poliitikkoja.
Helsingin yliopiston oikeushistorian professori
Heikki
Ylikangas oli
yksi osanottajista. Hän on selostanut tilaisuuden tarkoitusta ja
luonnetta seuraavasti: "Tilaisuuden tarkoitus oli tasavallan
presidentin ja - mikäli mahdollista - mukaan kutsuttujen henkilöiden
arvovallalla painostaa Korkein oikeus tekemään Koiviston mieleinen
ratkaisu pankkeja koskevassa asiassa." Tällä Ylikangas viittaa
Koiviston aikaisemmin esittämään näkemykseen, jonka mukaan
pankeilla pitäisi olla oikeus yksipuolisesti nostaa lainakorkoja.
KKO oli tehnyt vain kuukautta ennen Koiviston järjestämää
tilaisuutta päätöksen, joka tuki lainanottajien oikeuksia.
Koiviston
puhuttelu muutti tuomioiden linjaa
Koivisto
oli Pietilän mukaan hyvin vihainen tuomareille, jotka olivat
ottaneet päätöksissään kuluttaja-asiamiehen roolin. Koiviston
mukaan tuomioistuinten olisi pitänyt huomioida lain lisäksi
pankkien taloudellinen asema ja kansantaloudelliset
näkökulmat.
Olavi
Heinonen oli
kirjan mukaan äärimmäisen kiusaantunut keskustelusta. Pietilän
mukaan Koiviston nuhtelu johti siihen, että tuomioistuimet alkoivat
tulkita lakia pankkien eduuksia ja velallisten vahingoksi yhtä
tapausta lukuun ottamatta.
Koiviston keskustelut on
tallennettu Koiviston omaan arkistoon, jossa on nauhoitukset ja
kirjoitetut muistiot. Tasavallan presidentti Tarja Halonen päätti
heinäkuussa 2002, että asiakirjoja ei luovuteta
ulkopuolisille.
Myöhemmin Koivisto on kirjan mukaan
muistuttanut, että oikeuslaitoksen pitää ottaa kantaa heikomman
puolesta vahvempaa vastaan. Koiviston ajatuksissa tuomioistuimen
olisi pitänyt ottaa huomioon, että pankkikriisin aikaan pankeista
oli tullut heikompi osapuoli.
Oikeuslaitos
päätti pankin tarpeen mukaan
Oikeuslaitoksen
juoksuttamisesta kirja antaa herkullinen esimerkin, joka liittyy
pankkien asiakkailleen myymiin valuuttakoriluottoihin. Suuri osa
noista luotoista oli vekseleitä. Korkein oikeus oli jo kuitenkin
vuonna 1989 päättänyt, että vaihtuvaan pääomaan perustuva
korivaluuttavekseli on pätemätön. Pietilän kirjan mukaan kymmenet
tuhannet lainasopimukset perustuivat pätemättömiin
papereihin.
Siitä huolimatta pankit kauppasivat vastaavia
tuotteita kiihtyvällä tahdilla. Yksi vekselimuodon suosion syy oli,
että niistä ei pitänyt maksaa leimaveroa. Kun devalvaatio räjäytti
asiakkaiden valuuttavelan markka-arvon pilviin, alkoi erikoinen
kiista. Osa asiakkaista huomasi, että lain mukaan vekselivelan määrä
pitää olla tiedossa jo sopimusta tehtäessä. Devalvaatio ei siis
voi nostaa vekselivelkaa sovittua suuremmaksi, vaan asiakkaan pitäisi
selvitä velasta maksamalla vain vekselissä sovittu
markkasumma.
Tällainen kanta jäi voimaan eräässä
kiistassa Kemin raastuvanoikeudessa ja Rovaniemen hovioikeudessa.
Korkein oikeus ei antanut pankille valituslupaa. Tuosta päätöksestä
välittämättä pankit vaativat kaikilta muilta asiakkailtaan
devalvaatiolisän. Myöhemmässä vaiheessa pankit kuitenkin
väittivät, että vekseli ei olekaan enää vekseli, vaan normaali
luotto. Pankit saivat oikeuslaitoksen puolelleen.
Kun
verottaja puolestaan vaati luotoista maksamattomia veroja, pankki
onnistui todistamaan oikeudessa, että kyseessä on vekseli. Näin
siis SYP onnistui Pietilän mukaan vakuuttamaan Korkeimmalle
hallinto-oikeudelle, että kyseessä olivat vekselit ja Korkeimmalle
oikeudelle, että kyseessä ovat luotot. Suomen korkeimmat
tuomioistuimet pitivät papereita erilaisina aina sen mukaan, mikä
oli pankille edullisinta.
Valuuttavelalliset
elävänä hirressä rikosten uhreina
Valuuttavelallisten
kohtaloksi koitui Suomen markan devalvaatio, jota ei koskaan pitänyt
tulla. Suomen Pankki ja pääministeri Esko
Ahon hallitus
vakuuttivat yhdessä presidentti Mauno
Koiviston kanssa,
että vahvan ja vakaan markan politiikka on kansantalouden ja
hyvinvoinnin ankkuri.
Pohja kuitenkin petti, ankkuri irtosi,
markka devalvoitiin ja päästettiin kellumaan. Tapahtumien virta
alkoi viedä valuuttavelallisia. Tulvan paisuessa mukaan tempaantui
satojatuhansia suomalaisia, joiden velat kasvoivat ylivoimaisen
suuriksi. Lopulta pankki pani heidän omaisuutensa pakkomyyntiin.
Vuonna 1994 ulosotossa oli yli 500 000 suomalaista, kun "normaalina"
voidaan pitää vuoden 2006 tasoa, noin 200 000.
Valuuttaluottojen
perintä on ollut poikkeuksellinen tapahtuma, ja sen yhteydessä on
myös koeteltu Suomen kansainvälisten valtiosopimusten pitävyyttä.
Tuomioistuinten tuomarit eivät ole tutkineet tai ymmärtäneet,
minkälaisista asiakirjoista korivaluuttavekseleissä oli kyse.
Valtionvarainministeriö ja pankkitarkistajat ovat edesauttaneet
epäselvyyksien luomisessa. Tarkoitus ja tavoite ovat ohittaneet
Suomen lain. Kun otetaan huomioon pankkien, pankkiviranomaisten ja
poliittisen vallan yhteistyö lainsäädäntötyössä, niin tästä
paljastuu suuren luokan operaatio. Valuuttavelkojen jälkien
seuraaminen vie lukijan Suomen taloushistorian synkimpään
ajanjaksoon, suureen lamaan ja pankkikriisiin, jonka selvittelyyn
osallistuivat maamme silloiset huippupolitiikot. Heidän tekonsa ja
kommenttinsa vaikuttivat valuuttavelallisten järkyttävään
kohtaloon.
1980-luvun talouspoliittisen kokeilun, vakaan
markan ylläpidon kustannukset toteutuivat satojen miljoonien
markkojen tappiopottina. Se kaatui lyhentämättömänä ensin
valuuttavelallisten ja sen jälkeen veronmaksajien syliin. Ihmettelyn
määrä lisääntyi, kun 1990-luvun puolivälissä käynnistettiin
useita lainsäädäntöhankkeita, joilla tehtiin hyväksyttäviksi
pankkikriisin aikana kiireessä tehdyt ja toteutusaikanaan
lainvastaiset ratkaisut.
Lähde mm.
A.-P. Pietilä:
Pankkikriisin peitellyt paperit, ISBN 978-951-884-443-6, julkaistu
22.5.2008
Törkeä petos ja muita rikoksia Aktiv Hansa-kaupassa?
Seppo
Konttisen kirja Salattu pankkituki ja sitä seuranneet ohjelmat
Ajankohtainen kakkonen 13.2.2008 ja A-Zoom 15.2.2008 nostivat
uudelleen esille niin sanotun Aktiv-Hansakaupan.
Ajankohtainen
kakkonen kertoi 13.2.2008, että 1990-luvun laman aikana Suomessa
velkaantui yli 120 000 ihmistä, joista kolmasosa oli yrittäjiä.
Lopputuloksena oli henkilökohtaisia katastrofeja: ulosottoja,
avioeroja, alkoholismia, jopa itsemurhia. Suurin osa
ylivelkaantuneista on kuitenkin sinnitellyt velkataakkansa alla.
Tänä vuonna asioiden piti muuttua. Vuodenvaihteessa astui voimaan
säädös velkojen lopullisesta vanhenemisesta, jonka piti armahtaa
lamavelalliset.
Mutta ihan niin ei taida käydä.
Velkaneuvojien arvion mukaan mukaan laman vuoksi velkaantuneista
vapautuu maaliskuussa korkeintaan joka kymmenes. Muilla
pankkikriisin maksutalkoot jatkuvat vielä vuosia.
A-Zoom
jatkoi perjantaina 15.2.2008 keskustelua: Pankkivangit. Joko
lamavelallisten pankkivankeus vihdoin päättyy? Reportaasi
jättivelkojen painamista kansalaisista ja päättäjistä, jotka
katosivat.
Studiovieraana oli salaisesta pankkituesta pamfletin
kirjoittanut taloustoimittaja Seppo Konttinen.
Mikä
on Aktiv Hansa-kauppa?
Arsenal
sai valtiontalouden tarkastusviraston raportin salaiseksi sillä
perusteella, että sille voi koitua vahinkoa raportin
julkistamisesta. Valtiontalouden tarkastusviraston raportin mukaan
Arsenalin on syytä varautua noin 500 miljoonan markan korvauksiin
13 yksityiselle ihmiselle tai yritykselle. On todennäköistä, että
raportissa oli vain jäävuoren huippu. Raportin salaamisesta vastaa
ministeri, vasemmistoliiton puheenjohtaja Suvi-Anne Siimes.
Syyllistyikö ministeri Siimes rikollisten suojeluun suostuessaan
asioiden julistamiseksi salaisiksi? Aktiv Hansa Oy ja C&A
Finland Oy ostivat 31.3.2000 ministeri Suvi-Anne Siimeksen
allekirjoittamalla kauppakirjalla Arsenal-omaisuudenhoitoyhtiöiden
saatavat. Nämä 12,2 miljardin saatavat (76 000 saatavaa) myytiin 5
%:lla todellisesta arvosta. Velallisille ei kuitenkaan annettu
mahdollisuutta vapautua veloistaan tuolla 5 %:n summalla. Luottojen
myymisestä ei ole virallista päätöstä.
Helsingin
Sanomien 1.4.2000 julkistaman uutisen mukaan osa lainoista oli jo
maksettu ja siten perintäkelvottomia. Perintäkelvottoman velan
luovuttamisesta perittäväksi on säädetty rikoslain 36 luvun 1-3
§:ssä (petos). Kysymys on törkeästä petoksesta, jos asiaa
tarkastellaan Suomen rikoslain pohjalta. Jo maksettujen lainojen
perimisestä on raportoitu Arsenalin tarkastusvaliokunnan
kertomuksessa vuonna 2000: tuhannesta tarkastetusta reklamaatiosta
noin kymmenesosa todettiin aiheellisiksi; lainaa ei enää ollut
olemassa. Lisäksi noihin myytyihin saataviin sisältyi valtava
määrä yrittäjien velkoja, mikä merkitsee sitä, että nuo
yrittäjät ovat lopun elämäänsä velkahirressä ja Suomessa on
yrittäjäpula.
Kauppasopimukseen sisältyi myös klausuuli,
jonka mukaan, jos kauppasummaa pienennetään Suomen valtion
toimenpitein, koko kauppasumma laukeaa maksettavaksi. Sidottiinko
tällä klausuulilla jo lainsäädäntövaltaakin? Ylittikö sopimus
laillisuuden rajat? Miksi asiakirjat on julistettu salaisiksi
vuoteen 2025 saakka? Onko kysymyksessä rikosten peittely ja
rikollisten suojelu ja törkeä petos?
Torkeä
petos?
Omaisuudenhoitoyhtiöt
Arsenal Oyj, Arsenal-SSP Oy ja Arsenal-Silta Oy myivät 31.3.2000
allekirjoitetulla kauppakirjalla yhteensä noin 76 000 saatavaa,
pääoma-arvoltaan noin 12 miljardia markkaa, 600 miljoonalla
markalla Aktiv Hansa Oy:lle ja C&A Finland Oy:lle. Kysymyksessä
oli siis Suomen oloissa erittäin suuri kauppa. Kaupalle antoi
hyväksyntänsä omaisuudenhoitoyhtiöiden valtio-omistajan puolesta
toinen valtiovarainministeri Suvi-Anne Siimes. Aiemmin hän oli
ilmoittanut, että saatavia ei myydä ulkomaalaisille
perintäyhtiöille. Näin lienee kuitenkin tosiasiassa tapahtunut.
Arsenal-kauppojen alkuperäistä kauppahintaa on pidettävä
kohtuuttoman alhaisena. Velalliset olisivat lähes poikkeuksetta
olleet valmiit ostamaan itsensä vapaiksi maksamalla viisi
prosenttia myydyistä veloistaan vapaaehtoisesti. Tätä
tarkoittanut todellinen sovintomenettely olisi ollut myös
omaisuudenhoitoyhtiöt omistavan valtion kiistaton etu. Nyt
taloudelliset tappiot koituvat suomalaisten veronmaksajien
maksettaviksi, kun taas voitot siirtyvät perintäyhtiöiden
ulkomaalaisten omistajien hyödyksi. Kansantaloudenkin tappiot
lienevät mittavat. On syytä epäillä, että Aktiv Hansa kaupalla
peiteltiin Arsenalin ja pankkien rikolliset toimet.
Oikeusministeri
Tuija Braxin lausuma rakennuslehdelle
Ulosottolain
3:6 §:n muutoksen esteenä on Arsenal velkojen (Suvi-Anne Siimeksen
allekirjoittaman) myyntisopimuksen ehto, joka estää myyjää
(valtiota) muuttamaan lakeja ostajan ostettujen saamisten arvoa
heikentävästi. Tämä lainmuutosehto koskee muun muassa
ulosottolakia.Mikäli lakia muutetaan joutuu myyjä korvaamaan
ostajalle kaupan kohteen käyvän arvon. Tämä info oli jo vuosia
sitten eduskunnan käytäväkeskusteluissa, kun ensimmäisen kerran
mainittua pykälää pyydettiin muuttamaan.
Perustuslain
vastainen sopimus
Kauppaehtoihin
sisältyvän sitoumuksen pidättäytymistä lainmuutoksilta on
pidettävä myös kohtuuttomana ja vähintään kyseenalaisena myös
valtiosääntöoikeuden kannalta. Kauppasopimus on Suomen
perustuslain vastainen. Suomen perustulain 29 §:n mukaan
kansanedustaja on toimessaan velvollinen noudattamaan oikeutta ja
totuutta. Hän on siinä velvollinen noudattamaan perustuslakia,
eivätkä häntä sido muut määräykset. Menettely, jolle
ministeri koko hallituksen puolesta on antanut hyväksynnän,
näyttää sitovan veronmaksajille aiheutuvien lisätappioiden
uhalla eduskunnan ja kansanedustajan lainsäädäntö- ja
aloitevaltaa. Kuitenkaan eduskuntaa sitovia kauppaehtoja ei ole
saatettu eduskunnan hyväksyttäviksi.
Aktiv Hansa Oy ja C&A
Finland Oy ostivat 31.3.2000 allekirjoitetulla kauppakirjalla
Arsenal-omaisuudenhoitoyhtiöiden saatavat. Ostajat ovat perineet
saatavia noin 57 000 velalliselta. Perinnässä on myös sellaisia
velkoja, joita ei ole pitkiin aikoihin yritettykään periä ja
jotka ovat tulleet jo maksetuiksi joko velallisen tai takaajan
toimesta tai muutoin, mutta joita koskevia velkakirjoja ei ole
aikanaan asianmukaisesti mitätöity ja/tai palautettu velallisille.
Toinen hämmästystä aiheuttanut asia on se, että Aktiv Hansa Oy
ja C&A Finland Oy ovat omaksuneet selkeästi muista velkojista
poikkeavan menettelyn velkasovinnoissa. Nämä yhtiöt eivät tee
ns. nollaohjelmia, eivätkä viittä vuotta lyhyempiä
maksuohjelmia. Yleensä maksuohjelmat ovat kahdeksan vuoden
mittaisia ja niissä on yleisenä pidettävästä menettelystä
poikkeavia purkuehtoja.
Näin
Suvi-Anne Siimes vastasi
Suvi-Anne
Siimeksen vastaus
turkulaisen Kalevi
Kannuksen kyselyyn:
"Arsenalin
saatavakannan myyntiä on käsitelty esityksestäni hallituksen
talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa kahteen kertaan syksyllä
1999 eli 29.11 1999 ja 8.12.1999. Käsittelyn pohjana oli saatavien
myynnistä järjestetyn tarjouskilpailun tulokset, ja 8.12
kokouksessa valiokunta puolsi saatavakannan myyntiä Cargill Inc +
Aktiv Hansalle, jonka kanssa kauppa toteutui ja kauppakirja
allekirjoitettiin 31.3.2000. Saatavakannan myynti perustui jo
edellisen hallituksen aikana tehtyyn päätökseen ajaa
omaisuudenhoitoyhtiön toiminta alas."
Mainitun
valiokunnan kokouksessa 29.11. mukana olivat Paavo
Lipponen, Olli-Pekka Heinonen, Suvi-Anne Siimes ja
Eva
Biaudet.
Kokouksessa 8.12.: Sauli
Niinistö, Olli-Pekka Heinonen, Sinikka Mönkäre, Kalevi Hemilä,
Suvi-Anne Siimes ja
Erkki
Tuomioja.
Poliittinen
salaisuus
Kysyin
(siis minä Erkki Aho) kansanedustaja Toimi Kankaaniemeltä, miksi
Aktiv Hansan kauppaan ei ole puututtu, vaikka on syytä epäillä
kauppaa petolliseksi ja kauppa saattaa sisältää perustuslain
vastaisen klausuulin. Kankaanniemi vastasi: ”Kaikki sen tietävät,
mutta kukaan ei halua puuttua asiaan”. Onkohan tässä kysymys ns.
”hyvä-veli -järjestelmästä”, johon on päässyt osalliseksi
yksi ”sisarkin” eli Suvi Anne Siimes?
Kaikki
kansanedustajat ovat tietoisia siitä, että Suvi-Anne
Siimeksen Aktiv
Hansa-kauppa on rikollisesti tehty. Poliittiseen salaisuuteen kuuluu
myös niin sanottu Koiviston konklaavi, jossa päätettiin, että
pankki voittaa ylemmissä oikeusasteissa. Kaikki kansanedustajat
tietävät salaisen SSP-sopimuksen, jonka mukaan pankeille annettiin
vapaus poistaa markkinoilta yrityksiä (noin 60 000) ja laittaa
saatavat valtion avoimeen pankkitukipiikkiin. Suomalaisilta on
oikeudensaanti estetty myös sillä, että Euroopan
Ihmisoikeustuomioistuimen tuomariksi on nimitetty
valtakunnansyyttäjävirastosta väärillä tiedoilla Päivi
Hirvelä. Näin suomalaiset eivät voi saada oikeutta
EIT:ssäkään.
Oman rikollisen toimintansa suojelemiksi
päättäjät perustivat niin sanotut maakuntajoukot.
Useita
rikostutkintapyyntöjä
Minun
oikeustajuni mukaan Aktiv Hansa kauppa on tutkittava ja on
selvitettävä sisältyykö siihen rikollista toimintaa. Olen
toimittanut aineistot alkuvuodesta 2004 valtakunnansyyttäjävirastoon
tutkija Pauli
Mattilalle ja
tutkinnanjohtaja Simo
Kolehmaiselle sekä
Keskusrikospoliisiin talousrikosyksikön päällikölle Tapio
Kalliokoskelle.
Tein tämän kaiken siksi, että minuun on otettu yhteyttä erittäin
paljon ylivelkaantuneiden kohtuuttoman aseman parantamiseksi.
On
täysin perusteltua vaatia, että valtio purkaa Aktiv Hansa-kaupan
sekä vapauttaa ylivelkaantuneet kohtuuttomasta oikeustoimilain ja
perustuslain vastaisesta asemastaan kokonaan. Silloin noin 76 000
ylivelkaantuneen asemaa helpotetaan ratkaisevasti. Yhteiskunnan
kannalta meillä on varaa sijoittaa tähän 600 miljoonaa markkaa ja
saada sitä kautta onnellisempi loppuelämä mahdollisille rikosten
uhreille. Poliisin tai muun esitutkintaviranomaisen on toimitettava
esitutkinta sille tehdyn ilmoituksen perusteella tai muutoin on
syytä epäillä, että rikos on tehty.
Aktiv Hansa-kaupan todistusaineistoa
Pankkikriisin osalta ns. Koiviston konklaavin on syytä epäillä täyttävän valtiopetoksen tunnusmerkistön. Tähän valtiopetokseen liittyvät myös salaiseksi julistettu SSP-sopimus, jonka Esko Ahon hallitus teki neljän pankin kanssa sekä Aktiv Hansa-kauppa, mitä todistusaineston perusteella voidaan pitää törkeänä petoksena ja kaikin puolin laittomana sopimuksena kuten allaolevasta ilmenee.
Tässä
palaute arkistosta:
—– Alkuperäinen viesti —–
Lähettäjä:
“Suominen Lea”
Vastaanottaja: kalevi.kannus
Lähetetty:
15. tammikuuta 2003 15:20
Aihe: Ministeri
Siimekseltä
Tiedoksenne 29.11.1999 talouspoliittisessa
kokouksessa läsnäolleet ministerit:
Lipponen,
Heinonen, Siimes ja Biaudet.
Toisessa
8.12.1999 talouspoliittisessa kokouksessa läsnäolleeet
ministerit: Niinistö,
Heinonen, Mönkäre, Hemilä, Siimes ja Tuomioja.
Käsittelyn
pohjana oli saatavien myynnistä järjestetyn tarjouskilpailun
tulokset, ja 8.12 kokouksessa valiokunta puolsi saatavakannan
myyntiä Cargill Inc + Aktiv Hansalle, jonka kanssa kauppa
toteutui ja kauppakirja allekirjoitettiin 31.3.2000.
Saatavakannan
myynti perustui jo edellisen hallituksen aikana tehtyyn päätökseen
ajaa omaisuudenhoitoyhtiön toiminta alas.
Suvi-Anne
Siimes
terveisin
Lea Suominen
Ministeri Siimeksen
erityisavustajien sihteeri
Valtiovarainministeriö
* * *
OTE kauppakirjasta 31.3.2000
Myyjät
Omaisuudenhoitoyhtiö Arsenal Oyj
Omaisuudenhoitoyhtiö
Arsenal-SSP Oyj
Omaisuudenhoitoyhtiö Arsenal-Silta Oyj
Ostajat
Aktiv Hansa Oy
C & A Finland Oy
Kaupan kohde
yhteensä
noin 76.000 saatavaa
yhteensä noin 57.000 vastuussa
olevaa
Myytyjen saatavien pääomat
yhteensä noin 12
miljardia markkaa
Kauppahinta
600 miljoonaa markkaa, joka
myöhemmin on alentunut jonkin verran kauppakirjan ehtoihin
perustuvien hinnanalennusten vuoksi
Ote kauppaehdoista
Kohta
4.2.3.2 Lainmuutos
Tämä kohta koskee kaikkia relevantin
lainsäädännön mutoksia tai jokaista uutta lakia tai säädöstä
(jäljempänä ”Lainmuutos”) tai mitä tahansa Suomen
Eduskunnassa alullepantua virallista menettelyä sellaisen
lainmuutoksen aikaansaamiseksi mukaan lukien muun muassa
ulosottolain uudistaminen ennen vuoden 2008 loppua. Mikäli
tällainen Lainmuutos taannehtivasti rajoittaa Ostajien kaupan
kohteeseen kuuluvien saamisten tai panttivakuuksien
täytäntöönpanoon, perintään, pakkorealisointiin tai
pakkotäytäntöönpanoon käytettävissä olevaa aikaa
lyhyemmäksi kuin 10 vuodeksi (10) siirtopäivästä lukien, niin
silloin Myyjät ovat velvollisia tarkoituksella saattaa Ostajat
samaan asemaan kuin he olisivat olleet, mikäli lainmuutosta ei
olisi tapahtunut, korvaamaan Ostajille silloin jäljellä olevan
kaupan kohteen käyvän arvon Lainmuutoksesta johtuvan alenemisen
maksamalla Ostajille rahamäärän, joka vastaa kaupan kohteen
arvioitua ja/tai todellista arvon alenemista.
Sellaisen
Lainmuutoksen tai alullepannun virallisen menettelyn seurauksena
Ostajat voivat milloin tahansa ennen vuoden 2008 loppua antaa
Myyjille tiedoksi sitä koskevan ilmoituksen ja Myyjillä on
velvollisuus neuvotella Ostajien kanssa sellaisen arvonalennuksen
määrästä. Mikäli kyseisestä määrästä ei ole päästy
osapuolten kesken kuudenkymmenen (60) päivän kuluessa
ilmoituksen tiedoksiannosta, kummallakin osapuolella on oikeus
saattaa asia tämän sopimuksen 19 kohdan mukaisesti lopullisesti
ratkaistavaksi.
19 VÄLITYSLAUSEKE
Tätä sopimusta kokevat
kaikki riidat ratkaistaan lopullisesti Suomen
välimiesmenettelylain (967792) mukaisessa välimiesmenettelyssä.
Sekä Ostajat yhteisesti että myyjät yhteisesti valitsevat
kumpikin yhden välimiehen ja näin valitut välimiehet valitsevat
välimiesoikeuden puheenjohtajan. Mikäli Ostajat tai myyjät
eivät ole nimenneet välimiestään kolmen (3) viikon kuluessa
välimiesmenettelyn aloittamista koskevan ilmoituksen
vastaanottamisesta tai välimiehet eivät ole nimenneet
puheenjohtajaa kolmen (3) viikon kuluessa vastaajan välimiehen
nimeämisestä nimeää puuttuvan välimiehen tai puheenjohtajan
Suomen Keskuskauppakamarin Välityslautakunta. Välimiesmenettelyn
paikka on Helsinki ja välimiesmenettelyn kieli
englanti.
http://www.promerit.net/2013/01/18998/
http://kalevikannus.puheenvuoro.uusisuomi.fi/131235-ei-vain-armoa-vaan-oikeutta
Salainen pankkituki – pääkonna Mauno Koivisto
Suomen
taloushistorian suurimmasta katastrofista ei ole kerrottu kaikkea.
Seppo Konttinen tekee paljastuksia kirjassaan nimeltä Salainen
pankkituki.
Konttisen esityksen mukaan poliittinen ja
taloudellinen eliitti oli hämärtänyt kärsimysten vuodet. Käyttöön
oli otettu vaikeasti ymmärrettäviä sanoja kuten rakennemuutos,
muutostarve, talouden vakaus, pankkialan tervehdyttäminen tai
markkinavoimat.
Pelkästään voittajien kertoma "totuus"
on hallinnut pankkikriisivuosien historian kirjoittamista ja
tilintekoa. Se on ollut liian yksipuolista.
Pääsyyllinen
Konttisen
kirjasta tulee selvästi esille, että pankkikriisin konna on
presidentti Mauno
Koivisto,
joka on vetänyt omaa rooliaan kaukana virallisten linjojen takana ja
etäällä etusivujen uutisista. Pankkilait olivat peräisin Mauno
Koiviston ensimmäisen hallituksen ajoilta.
Vuosien saatossa
pankkien lainahanat olivat päästetty holtittomasti soljumaan, mikä
johti pankit vararikon partaalle. Päättäjät eivät itsekään
tienneet, mitä oltiin tekemässä. Vakaan markan politiikka ja
holtiton rahamarkkinoiden vapauttaminen johtivat yli puolen miljoonan
ihmisen työttömyyteen. Yli 60 000 yritystä hävisi markkinoilta,
yrittäjien omaisuus ja elämäntyö tuhottiin. Tuhannet ihmiset
päättivät päivänsä oman käden kautta. Toiset taas elävät
näiltä sijoilta huippupalkoilla ja -eläkkeillä tässä samassa
yhteiskunnassa.
Muut
syylliset
Pankkikriisin
todelliset taustat ovat harvojen ja valittujen tiedossa.
Itsenäisyyden ajan suurimman laman yhteiskuntavaikuttajat
olivat
Mauno
Koivisto,
Harri Holkeri,
Erkki Liikanen,
Matti
Louekoski,
Esko Aho,
Iiro Viinanen,
Ulf Sundqvist,
Seppo
Lindblom,
Esko Ollila ja
muita.
Entinen elinkeinoasiamies Esko
Aho ja
entinen pienyrittäjä Iiro
Viinanen joutuivat
mahdottoman tehtävän eteen.
Toiseen eliittiryhmään
kuuluivat pankinjohtajat ja virkamiehet
Rolf
Kullberg,
Sirkka Hämäläinen,
Jaakko Lassila,
Ahti
Hirvonen,
Paavo Prepula,
Vesa Vaino,
Björn Wahlroos,
Pertti
Voutilainen,
Pekka Laajanen,
Christopher Wegelius ja
muita.
Missä he ovat nyt kun kultaiset kädenpuristukset on
annettu ja ennenaikaiset suureläkkeet maksettu?
Laman
syy
Suomen
Pankin entisen pääjohtajan Mauno
Koiviston vetämä
vahvan markan politiikka oli laman pääsyy.
Suomen Pankin
pääjohtaja Rolf
Kullberg ilmoitti
nimittäjälleen Mauno
Koivistolle syyskuussa
1991, että hän jättää tehtävänsä jos markka
devalvoidaan.
Valtionvarainministeri Iiro
Viinanen löi
14.11.1991 vetoa, että ei devalvoida. Jos devalvoidaan, niin hän
eroaa. Markka devalvoitiin. Viinanen ei eronnut. Puntila erosi ja
Kullberg palkittiin myöhemmin korkealla kunniamerkillä.
Väärä
politiikka nakersi palkansaajien, yrittäjien ja eläkeläisten
leipää.
Nuori pääministeri Esko
Aho ilmoitti
kesällä 1992, että pankit tullaan pelastamaan kaikissa
olosuhteissa. Julkilausuma johti Suomen taloushistorian kaikkien
aikojen suurimpaan kansalaisten varallisuuden uusjakoon salaa ja
peitellysti.
Pankkiherrat
linnaan
Koivisto
kutsui linnaan maaliskuussa 1993 maan johtavat ekonomistit
keskustelemaan talouspoliittisesta tilanteesta. Aina kun Koivisto
halusi vaikuttaa asioihin, niin hän järjesti salaisen puhuttelun
linnaan. Tästä johtamistavasta ei jäänyt merkkejä historian
lehdille. Pankinjohtajat Seppo
Lindblom, Vesa Vainio, Björn Wahlroos ja
Pertti
Voutilainen eivät
tienneet tilaisuudesta poistuessaan, oliko kysymyksessä ollut
ripitys vai niskalaukaus.
Näin alkoi isänmaan
taloushistorian mittavin hämäysoperaatio: vastuu levitettiin,
syyllisuus jaettiin, teot peiteltiin.
Näytelmä
Säätytalolla
Suomen
pankkien tilaa pohdittiin valtioneuvoston kanslian asettaman
pankkityöryhmän avulla. Siihen kuuluivat
valtiosihteeri Eino
Keinänen,
ylijohtaja
Jorma
Aranko ja
puheenjohtajana
Suomen Pankin Sirkka
Hämäläinen.
Pankkien
etuja ajoivat
Ahti
Hirvonen,
Pertti Voutilainen,
Seppo Lindblom,
Pauli Komi
ja
Kalevi Kauniskangas.
Sihteeri
toimi Vesa
Vihriälä.
Maaliskuun
18. päivä 1992 jätettiin Suomen EU-hakemus ja pankkityöryhmä
jätti raporttinsa kahdeksan miljardin pankkituesta.
Samana
iltana Säätytalolle asteli Kannuksen Kenedy Esko
Aho adjutantteinaan
Iiro
Viinanen, Sirkka Hämäläinen ja
Eino
Keinänen.
Syytettyjen
aitioissa istuivat rosvot - pankkien pääjohtajat. Tilaisuuden
lopussa Aho hehkutti, että virheitä tehneet pankinjohtajat on
pantava vastuuseen.
Pankkitukea hallinnoimaan perustettiin
Valtion vakuusrahasto. Sen johtokuntaan kuuluivat Jorma
Aranko, Esko Ollila ja Pekka Laajanen.
Koplan tehtävänä oli jakaa rahat pankeille. Julkisuuteen luotiin
kuvaa, että säästöpankit olivat konnan roolissa.
Säästöpankit
päätettiin poistaa markkinoilta
Säästöpankkiasiassa
pankkieliitti ja Esko
Ahon hallitus
pelasivat julkisuudelta piilossa vähintäänkin kaksilla korteilla,
eikä pankkituen maksajille haluttu kertoa totuutta. Suomen
Säästöpankki lahdattiin lokakuun 20. päivänä 1993.
Hallituksen
tiedotustilaisuudessa 22.10.1993 Säätytalolla kerrottiin Suomen
kansalle Suomen Säästöpankin jaosta neljän kilpailevan pankin
kesken. Puhetta johtivat pääministeri Esko
Aho ja
valtionvarainministeri Iiro
Viinanen,
joiden johdolla oli päästy aamuyöllä salaiseen sopimukseen
pankkikaupan ehdoista. Pankkien yksityiset osakkeenomistajat oli
saatu pelastettua ja roskat saatu haudattua kansalaisten
maksettavaksi. Suomen Sääsöpankin hinnaksi tuli 5,6 miljardia
markkaa, Viinanen
ja
Aho
eivät
saaneet pankista haluamaansa hintaa. Mutta mikä oli myydessä, kun
kyseessä eivät olleet omat vaan veronmaksajien rahat.
Suomen
Säästöpankin koko luottokanta oli Rahoitustarkastuksen lausunnon
mukaan 45 miljardia markkaa, joista riskiluottoja 12 miljardia.
Valtioneuvoston selonteossa eduskunnalle kerrotaan pankkitukeen
upotetun 1999 loppuun mennessä 97 miljardia markkaa. Joillekin
pankeille on täytynyt syytää rahaa miljarditolkulla. Minkälaisilla
kepulikonsteilla pankkitukea maksettiin? Ja miten on mahdollista,
ettei asiasta julkisuudessa sanottu sanakaan?
Salaiseksi
julistettu Säästöpankkisopimus paljastaa totuuden.
Liikepankkien
hämärät pelastustoimet
Salailu,
peittely ja harhaanjohtaminen kuuluivat pankkiherrojen
tiedottamistrategiaan. Talous pullistui ulkomailta tuodusta
velkarahasta, kansantaloudessa elettiin yli varojen. Vaaleihin
valmistauduttiin Liikasen lentävällä lauseella: verotus
kevenee.
Ahti
Hirvosen ja
Björn
Wahlroosin toimista
ei ole kansalle riittävästi kerrottu. Menettely oli todella törkeää
toimintaa. KOP ja SYP liitettiin yhteen.
Kolmen
tähden johtokunta
Pankkikriisin
poliittisen päätöksenteon johtokunnan muodostivat puheenjohtajana
Mauno
Koivisto,
sihteerinä Esko
Aho ja
jäsenenä Iiro
Viinanen.
Kolmikon yhteispeli sujui saumattomasti: isähahmo suunnitteli
taustalla, sihteeri toteutti päätökset ja jäsen kertoi ikävät
asiat. Koivisto puuttui kaikkeen joko julkisesti tai taustalla,
välittämättä siitä kuuluivatko asiat presidentin
toimivaltaan.
Valtion talousarviosta myönnettiin 190 000
euroa eläkkeellä olevien presidenttien käytettäväksi
osoitetuista palveluista aiheutuvien menojen maksamiseen. Aho on
saanut poliittisen turvapaikan Suomen itsenäisyyden juhlarahaston
Sitran yliasiamiehenä. Sitra maksaa parempaa palkkaa kuin ministerit
saavat.
Myös pankkiherroilla menee hyvin. SYP:n
pankkitukistrategi, halikkolainen sokerijuurikkaan viljelijä, Björn
Wahlroos on
yksi Suomen rikkaimmista ihmisistä.
Suomessa pankkikriisin
uhreja näkee leipäjonoissa. Tutkija Mikko
Kautto todistaa,
että 40 000 köyhältä loppuvat ruokarahat kuukausittain ja 4000
ihmistä näkee nälkää.
Mikä on tulevaisuudessa hiipivän
vallankumouksen poliittinen ja ennenkaikkea inhimillinen
hinta?
Erkin
kommentti
Seppo
Konttisen kirja
Salainen pankkituki on yksi kirja lisää luetteloon, jolla voidaan
todistaa presidentti Mauno Koiviston valtiopetos, sekä koko Suomen
poliittisen ja taloudellisen johdon syyllisyys suureen lamaan ja
pankkikriisiin. Syyttomät ovat joutuneet kärsimään ja todelliset
syylliset ovat edelleenkin vapaalla jalalla.
Miten
kansainvälinen rikostuomioistuin ICC mahtaa tulkita tekemäni
tutkimuspyynnön Suomen taloudellisesta lamasta ja kansanmurhasta?
Pankkikriisin jäkiseurauksena noin 14 500 ihmistä teki
itsemurhan.
Olen itse ollut mukana pankkikriisin jälkikuviossa
voimakkaasti ja tehnyt asioista lukuisia
rikostutkintapyyntöjä.
Seppo Konttinen kysyy kirjassaan
tosin hiukan eri sanamuodoin kuin minun kysymykseni kuuluu. Milloin
kansa päättää ottaa ohjat omiin käsiinsä ja saattaa todelliset
syylliset vastuuseen teoistaan?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti